Website: Deel 4 keuzestress en formulieren

In eerdere blogs had ik het over het doel van de site, de homepage en de indeling. In deze blog gaat het over de laatste stap voor de bezoeker. Je hebt ervoor gezorgd dat hij terecht is gekomen waar je hem wilt hebben, hij staat op het punt donateur te worden, je petitie te tekenen of mee te doen aan een programma om zijn gedrag te veranderen. Echter…. nu komt hij bij een pagina dat 4 A4tjes lang is met een formulier waar hij tientallen velden moet invoeren en kan kiezen uit 7 opties. Verward klikt hij de browser weg en opent een spelletje op zijn telefoon.

Keuzestress

Kiezen is lastig en al helemaal als je eindelijk wat wilt doen. Je wilt kernwapens stoppen, geld geven om de armoede te voorkomen of overstappen van verzekeraar. Het laatste wat je dan wilt dat je nog moet kiezen tussen 10 verschillende bedragen of 8 verschillende petities. Je wilt hooguit een paar simpele opties. Wordt het 3, 5 of 7 euro per maand en niet dat je ook nog moet nadenken of je alle wapens weg wilt of ook kernwapens. Geef je bezoeker dus geen keuzestress in deze laatste stap.

Formulieren

Maak vervolgens ook het formulier niet te ingewikkeld. Iemand verplichten om een geboortedatum in laten vullen, is mogelijk voor jou nuttige informatie. Echter elk veld wat meer moet worden ingevuld, zorgt dat er meer mensen afhaken. Dus als je geen seniorenkorting hebt, is het beter om dat later nog een keer te vragen. Bij de Vegetariërsbond hebben we sinds kort ons formulier na het mobielvriendelijker maken van de site weer eens kritisch bekeken. In de versie van 6 jaar geleden werd er nog gevraagd om 11 velden in te vullen, nu zijn dat er 7. Want uit een naam kun je eventueel afleiden wat het geslacht is (als dat al belangrijk is), aan postcode en huisnummer heb je genoeg om straat en plaats te weten en ja de geboortedatum staat er nog (soms moet je een compromis sluiten), maar is niet meer verplicht. De eerdere keuze om meer te geven met een open vraag welk bedrag en dan weer een keuze welke termijn, is vervangen door een vinkvakje. De volgende stap zou kunnen zijn dat er nog maar 1 termijn is (met verschillende bedragen). Als je meer budget hebt, dan zou ik graag kiezen om zo’n mooi formulier te hebben als veel grotere organisaties hebben, zoals Wakker Dier. Compact, weinig gegevens en het past zich aan je keuzes aan. Klantvriendelijk zonder keuzestress