Website: Deel 3 Indeling

Dit is deel 3 in de serie over websites. Eerder ging het over het doel van de website voor jou en je bezoeker en over de homepage. In dit deel gaat het over de rest van de site en met name over de indeling. Wat je indeelt en hoeveel pagina’s je op je website hebt, hangt af van je organisatie. Ben je een nieuwe organisatie die fondsen werft voor 1 project dan heb je misschien maar enkele pagina’s. Bestaat je organisatie al langer en wil je mensen informeren en overtuigen dan is een paar honderd pagina’s geen uitzondering. Vooral in het laatste geval is een goede indeling belangrijk.

Overzichtelijk

De eerste site die ik bij de Vegetariërsbond onder mijn hoede had, had een homepage zoals ik afraadde in mijn blog over homepages en had een menu met meer dan 10 items. Sommige met titels die voor mensen in de organisatie logisch waren, maar voor de bezoeker totaal niet. Ook bij de indeling moet je dus vooral rekening houden met de bezoeker. En die wil niet moeten raden waar staat wat hij zoekt, die wil een duidelijke indeling met een beperkt aantal keuzes. Daarom heeft de site van de Vegetariërsbond nu nog maar 4 heldere opties in het hoofdmenu: lekker, gezond, bewust en organisatie. Hou de keuzes beperkt en gebruik termen die voor de bezoeker logisch zijn. Dus niet een keuze tussen projecten en campagnes (want weet de bezoeker veel wat, wat is), maar tussen wat wij doen en hoe help jij mee.

Niet onnodig vaak klikken

De indeling moet er ook op gericht zijn dat je bezoeker niet onnodig vaak moet klikken om te komen waar hij wil zijn (en al helemaal niet om te komen waar jij hem wilt hebben). Bij een informatieve site, ontkom je waarschijnlijk niet aan een aantal keren doorklikken (anders wordt het wel heel veel scrollen), maar als een bezoeker niet met 2 klikken bij het handelingsperspectief komt dat jij belangrijk vindt, bijvoorbeeld een formulier om te doneren of om in te schrijven voor de nieuwsbrief, dan moet je kritisch kijken waar het misgaat.

Een reactie plaatsen