Website: Deel 2 Homepage

In de vorige blog over websites had ik het over dat er balans moet zijn tussen jouw doel en het doel van de bezoeker. In de inleiding had ik het toen al kort kritisch over aantal standaard onderdelen van de homepage. In deze blog ga ik iets dieper in op wat er wel en niet op je homepage thuishoort. Wel van tevoren een kleine disclaimer: je moet het belang van de homepage niet overschatten, steeds meer mensen komen binnen op diepere pagina’s, daarom is de structuur waar ik binnenkort meer over schrijf erg belangrijk. De reden dat ik toch met de homepage begin? Het geeft verder inzicht over wat ik in mijn eerdere blog schreef.

Nieuws, nieuws, nieuws?

Zoals ik in de vorige blog al schreef. Veel organisatie hebben op hun site nieuws en actuele content staan. Nieuwtjes, persberichten, blogs en natuurlijk ook een Twitterfeed. Alles alsof de bezoeker dagelijks op de site komt en dus vooral geïnteresseerd is in wat er gisteren is gebeurd. Kijk je echter in Google Analytics dan zul je zien dat het aantal terugkerende bezoekers beperkt is (als je geen nieuwssite hebt) en die terugkerende bezoekers zullen dan ook nog eens elders binnenkomen en niet op de homepage. Help dus met je homepage die nieuwe bezoeker. Wat doe je? Wat zijn je successen? Waar staat de informatie die de bezoeker waarschijnlijk zoekt? Oja en vergeet de bezoeker ook niet te verleiden om te voldoen aan jouw doelstelling. Wil je een langere relatie met de bezoeker (en het antwoord daarop is meestal ja!), probeer dan ook te zorgen dat de bezoeker zich bijvoorbeeld inschrijft voor een nieuwsbrief, je gaat volgen via sociale media of op een andere manier binnenkort nog wat van je mag horen (bijvoorbeeld na het tekenen van een petitie en het geven van een e-mailadres om op de hoogte te blijven van de voortgang).

Hoe ziet je homepage er dan uit?

Geen nieuws dus, maar wat dan wel. Belangrijk is dat de bezoeker gelijk weet wat jij doet, omschrijf dat kort en maak dat ook beeldend. Daarnaast hangt het af wat je bezoeker wilt, wat jouw doel is en wat voor organisatie je bent. Vergeet ook niet goede opties te geven om verder de site in te gaan, het liefst naar waar jij ze wilt hebben. Een paar voorbeelden naar aanleiding van de doelen die ik in de vorige blog noemde:

  • Fondsenwerven. Laat zien wie je bent en wat je doet (wat je successen zijn) en maak duidelijk aan de bezoeker dat jullie samen nog meer successen kunnen halen (samen, dus niet steun ons, maar help mee). Bijvoorbeeld een site met 3 blokken. Blok 1: wij hebben gezorgd dat er nu 10 waterputten in land X zijn. Blok 2 Door 1 waterput hebben Y aantal kinderen geen diarree meer. Blok 3: Help mee om daar nog 10 putten bij te doen en Z aantal kinderen te helpen.
  • Mobiliseren. Vertel wat voor misstanden er zijn, geef daarover informatie en biedt een duidelijk handelingsperspectief. Dus teken petitie x en niet doe a,b,c t/m z. Die komen later wel of heb je dieper op je website verstopt. Bijvoorbeeld Blok 1: Veetransporten zijn veel te lang Blok 2: volgende maand bespreekt het Europees Parlement de regelgeving Blok 3: laat nu zien dat je het oneens bent met de huidige regels en teken de petitie.
  • Overtuigen. Hierbij ligt jouw doel en dat van de bezoeker waarschijnlijk het dichtstbij elkaar. Geef hem de informatie die jullie belangrijk vinden en biedt een handelingsperspectief. Bijvoorbeeld blok 1: waarom het belangrijk is dat je groene stroom gebruikt. Blok 2: Hoe je makkelijk overstapt op groene stroom. Blok 3: Een tool om de overstap te maken.

Concreet voorbeeld

Bij de Vegetariërsbond heeft de site doelen: Overtuigen en fondsenwerving. Daarom heeft de site 4 blokken. Blok 1 (linksboven, fondsenwerving) Help mee en wordt donateur. Blok 2 (rechtsboven, overtuigen) Handelingsperspectief om je gedrag te veranderen. Blok 3 (linksonder, overtuigen) Informatie over hoe en waarom gedrag te veranderen. Blok 4 (rechtsonder, fondsenwerven) Successen van de organisatie. Elk blok roept op om iets te doen (help mee, doe mee) of om verder te lezen (lees meer). Zowel de bezoeker die snel iets wil doen als de bezoeker die graag nog veel informatie wil lezen komt zo aan zijn trekken.