Website: balans tussen jou en je bezoeker

Websites maken. Het lijkt zo makkelijk en goedkoop (zie de no budget blog), maar het gaat toch vaak fout. Veel websites hebben een standaard opzet. Een homepage met daarin veel aandacht voor nieuws, de nieuwste content en soms ook nog een Twitterfeed. Laatst kwam ik weer zo’n site bezig bij een grote organisatie. Je kan alles lezen over wat de organisatie op dat moment doet en wat de organisatie vind van de laatste politieke ontwikkelingen. Wat je echter pas na een aantal keer klikken vindt, is wat de organisatie nou vooral doet. In deze blog ga ik nog niet in op hoe een website er precies uit moet zien (dat zal ook verschillen per organisatie, maar binnenkort zal ik hier wat suggesties voor doen). Ik ga wel in op wat de uitgangspunten zijn voor een site.

Wat is jouw doel

Uiteindelijk heb jij een doel met je website en dat ultieme doel is doorgaans niet vertellen over wat je gisteren hebt gedaan of vond, nee dat ligt op een heel ander vlak. Voor de meeste non-profitorganisaties is dat (een combinatie van) één van de volgende opties:

  • Fondsen werven. Voor veel organisaties is het essentieel om donaties te ontvangen om hun werk te doen. Dit is vaak een belangrijk doel van de site (maar regelmatig ook slechts een secundair doel, zoals fondsenwerven vaak iets is wat je naast het hoofddoel doet). Je herkent sites die fondsen willen werven aan oproepen als “steun ons”, “help mee” of “doneer”.
  • Mobiliseren. Vooral als je beleid van overheden of bedrijven wil beïnvloeden, wil je laten zien dat veel mensen je mening delen. Je herkent dit soort sites door oproepen als “steun deze actie”, “teken de petitie”, “kom in actie”, “stuur een mail”, etc.
  • Overtuigen. Sommige organisaties, waaronder de Vegetariërsbond, willen dat mensen zelf hun gedrag (of soms ook mening) veranderen. Deze sites zijn vaak meer informatief van aard, alhoewel oproepen als “doe mee met de challange” of “stap over” ook voor kunnen komen.

Natuurlijk zijn dit niet alle mogelijke doelen, maar ik denk dat voor de meeste organisaties dit wel de doelen zullen zijn van de site. Daarnaast, maar vaak secundair, zijn er ook nog doelen zoals voorlichting geven, vrijwilligers (en personeel) werven, etc.

Wat is het doel van de bezoeker

Het doel van de bezoeker is vaak anders dan dat van de organisatie. Natuurlijk zijn er mensen die naar je site komen, omdat ze je geld willen geven of een petitie willen ondertekenen. Echter vaak zijn ze eerder nieuwsgierig en op zoek naar informatie. Over een onderwerp waar jij verstand van hebt of misschien wel naar je organisatie an sich. De meeste bezoekers komen slechts 1 keer of sporadisch op je site en zijn dus niet per se geïnteresseerd in je blog of mening over de actualiteit (niet dat niemand daar in geïnteresseerd is, daar is namelijk zeker een doelgroep voor, daarover in een volgende blog meer), die willen je kennis gebruiken en je leren kennen. Bij een eerste kennismaking of date praat je toch ook meestal over wie je bent en wat je doet, voordat je uitgebreid over je lunch van gisteren gaat zitten praten.

Balans

Het doel van de organisatie en de bezoeker zijn vaak niet hetzelfde. Het is dus zaak om de bezoeker te bedienen en hem vervolgens te verleiden om mee te gaan in jouw doel. Je geeft hem dus de informatie die hij wil, maar vertelt erbij dat je zijn hulp nodig hebt om de informatie te kunnen blijven geven, ernstige gevolgen van waar je over vertelt te voorkomen of dat het misschien naar aanleiding van die informatie goed zou zijn als de bezoeker zijn gedrag zou veranderen. Het gaat daarbij om balans. Geef je alleen maar gratis informatie, terwijl je eigenlijk vooral geld zoekt om mensen in conflictgebieden te helpen dan sla je te ver door naar de kant van de bezoeker. Echter als je op elke pagina een pop-up hebt en om de 2 regels een doneer knop dan zal de bezoeker snel bij de concurrent op zoek gaan naar informatie.

Een reactie plaatsen