Projectfinanciering

Projecten hoeven vaak niet veel te kosten. In mijn blogs over campagnes en no budget projectmanagement gaf ik al wat tips. Toch heb je vaak wel iets geld nodig. In deze blog bespreek ik paar manieren om toch aan middelen te komen voor je campagne.

Voor de hand liggende opties

Er zijn een aantal die je zelf waarschijnlijk al had bedacht. Ik noem ze voor de volledigheid toch even. Donateurs werven is de meest traditionele manier van inkomsten krijgen, daarnaast heb je de modernere variant crowdfunding. Ook kun je subsidie proberen aan te vragen, alhoewel dit vaak een langdurig traject is en dit voor een low budgetproject de moeite waarschijnlijk niet waard is. Daarom wat andere mogelijkheden, die een optie kunnen zijn afhankelijk van hoe je project eruit ziet.

Sponsoring

Als je iets van exposure kunt bieden dan is sponsoring vaak een optie. Dit is natuurlijk afhankelijk van je positie over sponsoring (sommige organisaties zijn hier tegen, andere gaan hier pragmatisch mee om). Jij kunt sponsors helpen een nieuwe doelgroep te bereiken en ook het imago kunnen ze verbeteren. Pas hierbij wel op voor greenwashing. Lokaal kan het ook zijn dat een partij je uit goodwill wil sponsoren zonder daarvoor (veel) exposure terug te willen. Hetzelfde kan gelden bij sponsoring door contacten uit je eigen netwerk.

Fondsen

Een aparte vorm van sponsoring zijn particuliere fondsen, deze zijn soms van bedrijven en soms onafhankelijk. Deze trajecten zijn vaak korter dan bij de overheid, maar het kan nog steeds om substantiële bedragen gaan. Soms moet je al andere financiering hebben, zoals bijvoorbeeld bij de Postcode Loterij waar je alleen als je al veel geld hebt extra geld kan krijgen. Veel (bedrijfs)fondsen vragen weinig voor de financiering terug en hebben fondsen om iets terug te doen voor de samenleving of om invulling te geven aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Sponsoring in natura

Naast inkomsten, kun je ook kijken naar je uitgaven. Als non-profit kun je vaak allerlei producten en diensten met korting krijgen. Vragen volstaat vaak. Soms kun je ook zaken gratis krijgen, bekendste voorbeeld hiervan is misschien wel Google Grants. Probeer dit echter bij voorkeur niet bij een bedrijf dat zich puur op de non-profitsector richt, die zouden dan als ze dat doen broodroof plegen. Kies liever voor een groot bedrijf dat eigenlijk nooit wordt gevraagd, die vinden het misschien wel een eer om zich voor jouw project in te zetten.

Kosten delen

Ten slotte kun je ook op zoek gaan naar slimme partnerschappen. Mogelijk kun je samen met andere organisaties delen van het project realiseren.