Onbetaalde medewerkers: meer dan vrijwilligers

Onbetaalde medewerkers is een term die ik veel gebruik en een filosofie die we bij de Vegetariërsbond gebruiken. Voor mensen die deze term niet kennen, kan die negatief klinken. Dit komt door het onbetaalde in de naam. Echter de nadruk ligt op medewerker, want een onbetaalde medewerker is juist een vrijwilliger+ en ze zijn voor veel organisaties van onschatbare waarde.

De traditionele vrijwilliger

Bij veel organisaties met bevolunteers-601662_960_720taalde medewerkers zijn vrijwilligers de mensen die irritante of tijdrovende klusjes doen waar het personeel niet aan toe komt. Uitzoekwerk, mails beantwoorden met een standaard antwoord, spullen sjouwen. De baas zegt je wat je moet doen en jij doet het. En de vrijwilliger doet dit werk, want hij vindt het doel belangrijk. Twee grote nadelen hiervan zijn dat enerzijds de vrijwilliger snel kan afhaken omdat het werk niet leuk is en anderzijds dat de coördinator elke keer een nieuw klusje moet bedenken.

Medewerker

caricature-1293848_960_720Een onbetaalde medewerker is echter een volwaardige medewerker die uit idealisme een taak oppakt. De medewerker heeft een eigen takenpakket en eigen verantwoordelijkheden. Natuurlijk wordt deze aangestuurd door een coördinator, zoals bijna iedereen in bijna elke een organisatie. Grootste voordelen hiervan zijn dat de medewerker een uitdagende functie heeft, zich volledig onderdeel voelt van de organisatie en zelfstandig kan werken. Hierdoor kan de coördinator op kaders sturen en voelt de medewerker zich verantwoordelijk en zal niet snel denken “ik heb geen zin en het is maar vrijwilligerswerk, ik doe niets”.

Filosofie, niet alleen naam

Het idee achter de onbetaalde medewerker is natuurlijk breder dan een naam. Het is een organisatiefilosofie, die je ook als organisatie moet durven uit te voeren. Het vraagt om vertrouwen in vaak tijdelijke medewerkers (vaak ongeveer 4-6 maanden) en je moet daarnaast ook zelf deze medewerkers zien als professionals en volwaardige medewerkers met een eigen taak (hap snap taken moet je dus of zelf doen of een hap snap medewerker aannemen, en bij volwaardige medewerkers horen zaken als sollicitatiegesprekken, functioneringsgesprekken en scholing). Daarnaast lost dit niet alles op (nog steeds vertrekt een deel van de mensen binnen een maand), maar het maakt wel mogelijk dat je als organisatie met slechts 2 betaalde krachten een veelvoud aan werk kunt doen.

Een reactie plaatsen